- z technicznego na nasze
- Posts
- 💰 Gdzie wędrują Twoje pieniądze?
💰 Gdzie wędrują Twoje pieniądze?
O tym, jak automatyzować monitorowanie wydatków i ułatwić sobie prowadzenie budżetu. O automatyzacji social media z ManyChat i korzystaniu z szablonów w Notion.
Czołem w kolejnym wydaniu! 👋
Weźmiemy dzisiaj na tapet kilka tematów, z którymi w ostatnim czasie się do mnie odzywaliście.
Po pierwsze, jako temat wydania porozmawiamy o tym, jakimi narzędziami można ułatwić sobie zarządzanie budżetem osobistym i dlaczego w ogóle warto taki budżet prowadzić. Polecę Ci też aplikację, z której sam korzystam i która pozwoliła mi utrzymać regularność w monitorowaniu wydatków, ponieważ (spoiler) automatyzuje dużą część tego procesu.
W “krok po kroku” pokażę Ci z kolei, na czym polega automatyzacja social media z ManyChat i jak postawić w niej swoje pierwsze kroki.
Poza tym mam dla Ciebie poradę, która przyspieszy Twoją pracę w Notion i – jak zwykle – garść ciekawych informacji ze świata technologii.
Zapraszam do lektury ✌️
🔥 Temat wydania:
Dokąd wędrują Twoje pieniądze?
Są takie czynności w życiu, które nie przychodzą nam łatwo i zwykle odkładamy je na później.
„Jak będę mieć czas, to się tym zajmę”.
Jedną z takich czynności jest zarządzanie swoimi finansami, a w szczególności monitorowanie wydatków i planowanie budżetu.
Pokażę Ci dzisiaj jednak narzędzia, dzięki którym proces ten będzie dużo prostszy, a czasami nawet automatyczny.
💰Dlaczego to ważne?
Jeśli są na świecie rzeczy, które mogą sprawić, że będziemy czuli większy spokój i pewność na codzień, to jedną z nich jest według mnie świadome zarządzanie swoimi finansami.
W czasach wszechobecnych subskrypcji bardzo łatwo jest wpaść w pułapkę zapomnianych zobowiązań, które regularnie drenują nasze konta bankowe. Jest też łatwiej, niż kiedykolwiek, wydawać pieniądze na mało istotne rzeczy, które – w ujęciu miesięcznym – stanowią ogromne obciążenie finansowe.
Poświęcenie uwagi na świadome zarządzanie finansami może więc pozwolić nam poprawić jakość życia, zostawić w portfelu więcej pieniędzy, a jednocześnie – jeśli skorzystamy z odpowiednich narzędzi – wcale nie będzie takie trudne.
🪜Drabina finansowej automatyzacji
I choć nie zawsze było to takie proste jeszcze kilka lat temu wszystkie wydatki trzeba było zapisywać manualnie, co wiązało się z dużym nakładem pracy, to obecnie spektrum ułatwień w tym zakresie jest bardzo szerokie.
Jeśli lubisz arkusze kalkulacyjne, to szablon budżetu domowego znajdziesz na przykład na blogu JakOszczedzacPieniadze.pl. Warto taki plik umieścić w chmurze, żeby mieć do niego dostęp z różnych urządzeń. Jego minusem jest to, że niemal wszystko trzeba do niego wpisywać manualnie, ale z drugiej strony daje wręcz nieograniczone możliwości analizy.
Jeśli z kolei korzystasz z Notion, to w sieci można znaleźć też gotowe do wykorzystania szablony, pozwalające przekształcić go w narzędzia do monitorowania wydatków. Notion ma tę przewagę nad zwykłym arkuszem, że możesz definiować w nim szablony wydatków (zobacz koniecznie dzisiejszą “szybką poradę”!) i łatwiej dodawać kolejne pozycje. Minusem z kolei jest fakt, że jest to rozwiązanie dosyć zamknięte, co może blokować możliwość analizy danych.
Istnieją także aplikacje stworzone do monitorowania wydatków i prowadzenia budżetu, które oferują funkcje analityczne i do których łatwo (ale wciąż manualnie) wprowadza się wydatki.
Najlepsze czeka na nas jednak na szczycie drabiny finansowej automatyzacji.
💎 Gdy rzeczy dzieją się same
Jeśli obserwujesz mnie od jakiegoś czasu, to pewnie wiesz, że w automatyzacjach doceniam przede wszystkim to, że odciążają naszą głowę, działają nawet wtedy, gdy nam się nie chce i oferują stabilną jakość.
I wszystkie te aspekty są oferowane przez narzędzia do budżetowania, posiadające integrację z systemami bankowymi. Wyręczają nas one w mozolnym trudzie zapisywania każdego wydatku, a nawet oferują automatyczną ich kategoryzację, co też przyczynia się do oszczędności czasu.
Do tej kategorii można zaliczyć na przykład polski Kontomierz.pl, czy YNAB (link afiliacyjny). Ten drugi jest moim osobistym wyborem i gorąco Ci go polecam.
To narzędzia, do których po rejestracji możemy dodać integrację z naszymi kontami bankowymi, a systemy te samodzielnie będą pobierać z nich informacje o naszych wydatkach i będą je także kategoryzować, zgodnie z naszymi wcześniejszymi wyborami.
Będziemy więc musieli jednorazowo wybrać kategorie wydatków dla konkretnych odbiorców, a później systemy te będą próbowały dopasować je automatycznie.
Jeśli martwisz się o bezpieczeństwo, to aplikacje te nie mają dostępu do Twoich danych logowania do banku, a jedynie do odczytu historii transakcji. Dostęp ten możesz w każdej chwili wyłączyć z poziomu banku.
Oczywiście dalej trzeba będzie doglądać systemu, analizować dane i przygotowywać plan, ale nie oszukujmy się – ta część nie jest już tak uciążliwa, gdy wydatki gromadzą się same.
Choć za te automatyczne rozwiązania trzeba zwykle zapłacić (w końcu ich utrzymanie kosztuje), to odwdzięczają się one tym, że zdejmują z naszych barków dosyć duży reżim pamiętania o każdym poniesionym przez nas wydatku.
Kontomierz.pl to przy subskrypcji rocznej koszt około 20 PLN miesięcznie, YNAB – około 40 PLN. Wynikająca z nich świadomość Twojej finansowej sytuacji może się jednak przyczynić do dużo większych oszczędności i finalnie, nawet po opłaceniu subskrypcji, w Twojej kieszeni zostanie więcej pieniędzy.
💬 Co dalej?
Technologia może znacząco ułatwić zarządzanie finansami, o ile podejdzie się do tego, znając swoje mocne i słabe strony.
Możesz zacząć od prostego i darmowego arkusza kalkulacyjnego, ale pamiętaj, że dostępne narzędzia zautomatyzują większość procesu, a ich koszt zwraca się nie tylko w zaoszczędzonych pieniądzach, ale przede wszystkim w zaoszczędzonym czasie i energii mentalnej.
Jeśli lepsze zarządzanie swoimi finansami to coś, co chcesz zrobić, ale zawsze odkładasz na później, to niech ta wiadomość będzie sygnałem, że dobry moment jest właśnie teraz.
Trzymam kciuki!
PS. Jeśli chcesz porozmawiać o swoim podejściu do budżetowania i monitorowania wydatków – daj znać!

🚀 Krok po kroku: Automatyzacja social media z ManyChat
Pewnie już nie raz widziałeś w sieciach społecznościowych zachętę do zostawienia komentarza z konkretnym słowem, żeby coś w zamian otrzymać.
Opowiem Ci dzisiaj, jak działa taka automatyzacja i pomogę zbudować własną – krok po kroku.

💡 Szybka porada: Szablony w Notion
Jeśli aktywnie używasz Notion i masz w nim przygotowane tabele, do których regularnie dodajesz informacje, to możesz zdefiniować szablony ze wstępnie wypełnionymi parametrami, czy treścią.
Wystarczy, że klikniesz strzałkę obok przycisku „New” i dalej opcję „New template”.

Tworzenie szablonu Notion.
Takiemu szablonowi możesz wpisać nazwę, wybrać parametry, które mają być automatycznie uzupełnione, czy wpisać domyślną treść strony.
Po zamknięciu okna, szablony będą dostępne w tym samym miejscu (po kliknięciu strzałki przy przycisku „New”). Co więcej, utworzone szablony można także ustawić jako “Domyślne” i wtedy przycisk „New” będzie tworzył dokument, właśnie używając tego szablonu.

🍏 Korzystasz z urządzeń Apple?
Jeśli tak, to serdecznie polecam Ci newsletter “Bo czemu nie?”, autorstwa Krzysztofa Kołacza.
Krzysiek wkłada ogrom pracy i pasji do technologii w każde wydanie i opowiada o intencjonalnym funkcjonowaniu z technologią na co dzień.
Począwszy od najnowszego wydania (które przeczytasz tutaj), w newsletterze “Bo czemu nie?” będę miał okazję gościć również ja, przygotowując treść sekcji “Porada tygodnia” – właśnie dotyczącą urządzeń Apple.
Polecam serdecznie!
🧰 Polecana aplikacja: YNAB
Nawiązując do dzisiejszego tematu wydania, polecam Ci aplikację YNAB, służącą do prowadzenia budżetu i monitorowania wydatków.
YNAB to aplikacja płatna, ale oferuje 34-dniową wersję próbną i pozwala dodać członków rodziny (do 6 osób), którzy mogą mieć swoje własne budżety i z którymi (opcjonalnie) możemy je także współdzielić.
Powyższe linki są afiliacyjne – jeśli ich użyjesz, a później zdecydujesz się na subskrypcję, to oboje otrzymamy dodatkowy miesiąc usługi za darmo.
Jeśli wolisz „czysty link”, to kliknij tutaj.
👀 Warto zobaczyć
👨🏭 Na urządzeniach z Androidem możesz już zamienić Asystenta Google na Asystenta Perplexity. Może on przeszukiwać Internet, a także wykonywać niektóre działania na urządzeniu w Twoim imieniu.
🤖 ChatGPT otrzymał nową funkcję o nazwie Zadania i funkcja ta ma ogromny potencjał. Zobacz mój krótki film na ten temat. OpenAI pokazało też wersję poglądową asystenta, który może sterować komputerem.
🖼️ Do Photoshopa zmierza funkcja współpracy zespołowej w czasie rzeczywistym na pliku graficznym. Coś jak współpraca w Dokumentach Google, tylko że w wersji graficznej.
Jak oceniasz to wydanie?Klikając w opcję poniżej, pomagasz mi w pracy nad kolejnymi wydaniami. Z góry dziękuję! |
⭐ Bonusy dla subskrybentów
Nie wiesz, jak zalogować się, żeby zobaczyć bonusy? Zobacz instrukcję.
I to już koniec na dzisiaj!
Życzę Ci dobrego dnia i do zobaczenia w kolejnym wydaniu!
Reply