- z technicznego na nasze
- Posts
- 💬 Automatyzacja social media z ManyChat
💬 Automatyzacja social media z ManyChat
Jak działają automatyzacje "zostaw komentarz, wyślę Ci link" i w jaki sposób budować bardziej złożone procesy, używając ManyChat.

Wersja audio została wygenerowana przez SI.
Pewnie już nie raz widziałeś w sieciach społecznościowych zachętę do zostawienia komentarza z konkretnym słowem, żeby otrzymać coś w zamian, w wiadomości prywatnej.
Na przykład: zostaw komentarz ze słowem „ZIEMNIACZEK”, żeby otrzymać przepis na zupę ziemniaczaną.
Zdecydowana większość tego typu procesów obsługiwana jest przez aplikację ManyChat. Opowiem Ci dzisiaj, jak działa taka automatyzacja i pomogę zbudować własną – krok po kroku.
💬 Czym jest ManyChat?
ManyChat to narzędzie, które pozwala zautomatyzować komunikację z odbiorcami w sieciach społecznościowych. Obsługuje przy tym wiadomości na Instagramie, Facebook Messenger, TikTok, a w planie płatnym także WhatsApp, e-mail i SMS.
I o ile nie jestem zwolennikiem automatyzowania relacji z innymi ludźmi, tak ManyChat pozwala odciążyć nas w sytuacjach większej powtarzalności, czy szablonowości prowadzonej komunikacji. Będzie też świetnym filtrem, jeśli często zdarza Ci się otrzymywać w social media podobne pytania, dotyczące Twoich usług.
Tego typu optymalizacja może pozytywnie wpływać na Twój wizerunek (bo szybko odpowiadasz na wiadomości), a nawet zautomatyzuje proces rejestracji / sprzedaży produktów (choć to już niestety opcja dostępna w płatnym planie).
Najpopularniejsze obecnie zastosowanie to sytuacja opisana we wstępie, czyli zachęcenie odbiorców do odpowiedzi na relację / zostawienie komentarza, w zamian za otrzymanie CZEGOŚ.
🔥 Skąd ta popularność?
Obecnie tego typu zachęty można zobaczyć dosłownie wszędzie. Z czego wynika tak ogromna popularność?
Mechanizm tego typ stawia nas, jako twórców, na wygranej pozycji wobec wirtualnych oczu algorytmów sieci społecznościowych.
Właścicielom platform social media zależy na tym, żeby ludzie spędzali w nich jak najwięcej czasu, dlatego dodawanie odnośników zewnętrznych do postów, relacji, czy komentarzy, znacznie obniża współczynnik wyświetleń danej treści innym odbiorcom.
Dlatego właśnie przerzucenie takiego linku do automatycznie wysyłanej wiadomości, jest bardzo dobrą taktyką.
Z jednej strony zapewnia nam reakcje i komentarze, z drugiej – nie ryzykujemy obniżenia zasięgów przez umieszczenie w oryginalnym poście linku na zewnątrz.
💵 Ile to kosztuje?
Z ManyChat możemy korzystać za darmo, o ile nie przekroczymy limitu 2 automatyzacji włączonych na raz i 1000 kontaktów (czyli indywidualnych osób, które weszły z nami w interakcję).
Dla bardziej złożonych automatyzacji i większych kont potrzebne będzie wykupienie pakietu PRO, którego cena zależna jest od liczby „kontaktów”.

Cennik pakietu PRO.
Na potrzeby tego materiału i własnych eksperymentów w zupełności wystarczy Ci darmowe konto.
💻 Zakładamy konto
Konto ManyChat założysz, wchodząc na stronę główną aplikacji i klikając przycisk „Get Started”.
ManyChat naturalnie będzie potrzebował uprawnień dostępowych do naszych sieci społecznościowych, dlatego do założenia konta warto już od razu wybrać tę opcję, którą będziemy chcieli zintegrować w pierwszej kolejności.
Po tym kroku przechodzimy jeszcze przez podstawową konfigurację konta i dajemy ManyChat dostęp do naszego profilu.
Po prawidłowym dodaniu konta (i każdym kolejnym logowaniu) naszym oczom ukaże się poniższy widok.

Ekran po zalogowaniu do ManyChat.
W tym miejscu możemy wybrać konto, którym aktualnie chcemy zarządzać, a w przyszłości także dodać inne sieci społecznościowe.
Po wybraniu konta, w lewym menu zobaczymy następujące opcje:
Home – strona domowa / dahsboard;
Contacts – lista osób, z którymi wchodziliśmy w interakcję;
Automation – zakładka do konfiguracji automatyzacji;
Live Chat – lista wszystkich rozpoczętych czatów (w tym miejscu możemy też zarządzać daną konwersacją i wysyłać wiadomości manualnie);
Settings – ustawienia naszego konta i integracji;
Automatyzację utworzymy w zakładce „Automation”.
🔌 Tworzymy automatyzację
Przechodzimy więc do zakładki „Automation” i klikamy przycisk „New automation”.
Zobaczymy listę gotowych szablonów, które możemy wykorzystać w naszym projekcie. Kliknięcie którejś z opcji spowoduje wyświetlenie szczegółów na jej temat (możesz śmiało przeglądać dostępne opcje).
Niektóre z szablonów mają także oznaczenie „PRO” – możesz zobaczyć, jak wygląda taki szablon, możesz nawet dodać go do swojego projektu nawet, jeśli nie masz pakietu PRO, ale nie będziesz w stanie takiej automatyzacji aktywować.
W naszym przypadku klikniemy jednak przycisk „Start from Scratch”, żeby zacząć od początku.
Obszar roboczy nowej automatyzacji wygląda następująco:

Obszar roboczy nowej automatyzacji.
W górnej belce, po lewej stronie, mamy możliwość ustawienia nazwy tworzonemu procesowi. Nie musisz tego robić, ale wierz mi, chcesz. Inaczej skończysz z całą serią procesów nazwanych „Untitled”.
Proces będziemy budować w interaktywnym obszarze roboczym, znajdującym się na środku ekranu. Już teraz widzimy w nim dwa bloki.
Pierwszy z nich („When…”) to wyzwalacz, w którym definiujemy akcję początkową, na którą nasza automatyzacja będzie reagować.
Możemy dodać tutaj jedną akcję, ale każdy wyzwalacz może reagować na różne rodzaje zdarzeń.
Klikamy “New trigger”, a naszym oczom ukaże się lista dostępnych opcji.

Lista dostępnych dla Instagrama akcji.
Dzisiaj utworzymy automatyzację, która zadziała wtedy, gdy ktoś odpowie na dodaną przez nas na Instagramie relację, konkretnym słowem.
Wybieramy więc akcję „User replies to your story”.
Po wybraniu tego wyzwalacza będziemy mogli go dodatkowo skonfigurować, określając nastepujące parametry:
Czy automatyzacja ma dotyczyć wszystkich relacji, czy tylko wybranych;
Czy wiadomość od użytkownika ma zawierać konkretne słowo, czy nie musi;
W większości przypadków lepiej jest ograniczyć automatyzację co najmniej jedną z tych opcji. Najbardziej elastyczne będzie tutaj ustawienie wyzwalacza dla wszystkich relacji, ale tylko na wiadomość, zawierającą konkretne słowo.
Pierwsze pole pozostawiamy więc bez zmian, a w drugim wybieramy „Reply contains specific words or reaction”.
Naszym oczom ukaże się możliwość podania tych właśnie słów kluczowych.

Konfiguracja zdarzenia “Odpowiedź na relację”.
Podawane tutaj słowa nie są wrażliwe na wielkość znaków, ale są wrażliwe na obecność polskich znaków diakrytycznych. Jeśli chcemy zareagować na słowo „wyślij”, to nie ma potrzeby uwzględniać na liście „WYŚLIJ”, „Wyślij” itd, ale warto uwzględnić „wyślij” i „wyslij”.
Posiadając pakiet PRO, możemy też dodać opóźnienie (aby interakcja wyglądała bardziej naturalnie), ale na nasze potrzeby sama reakcja na słowo wystarczy.
Ustawiamy więc nasz wyzwalacz tak, aby reagował na wybrane słowa kluczowe.

Gotowa konfiguracja zdarzenia.
Teraz należy określić co wydarzy się, w reakcji na przygotowany wyzwalacz.
🚀 Definiujemy akcję
Podstawową akcją, w reakcji na interakcję ze strony użytkownika, jest wysłanie wiadomości zwrotnej – i taki blok automatycznie dodał się do naszego procesu już na początku.
Musimy jednak skonfigurować tę akcję (np. wskazać treść tej wiadomości). Klikamy więc drugi z bloków, dostępnych w naszym obszarze roboczym.

Przechodzimy do konfigurowania akcji.
Możemy w tym oknie podać jej treść, a także dodać przyciski, które zostaną dodane do naszej wiadomości.

Efekty kliknięcia przycisku.
Przyciski mogą powodować wykonanie następujących akcji:
Instagram – wysłanie kolejnej wiadomości;
AI Step – pozwala na zdefiniowanie ścieżki rozmowy z użytkownikiem, z włączeniem SI;
Open website – powoduje otworzenie podanej przez nas strony internetowej;
Perform Actions – pozwala tagować nasze kontakty wewnątrz ManyChat lub wykonywać akcje pomocnicze;
Start another Automation – uruchamia kolejną automatyzację (jeśli taką utworzymy);
Select Existing Step – pozwala przekierować rozmowę w inne miejsce w naszym procesie;
W pakiecie PRO mamy do dyspozycji także dodatkowo:
Condition – pozwala zdefiniować warunek, od którego będzie zależeć dalsza ścieżka rozmowy;
Randomizer – umożliwia losowe wybranie pomiędzy kolejnymi akcjami (np. do testów A/B);
Smart Delay – pozwala określić dynamiczny czas oczekiwania na dalsze akcje;
Każdy blok akcji może, poza pierwszą wiadomością, zawierać także kolejne kroki w sekwencji. Możemy dodać je do naszej akcji, korzystając z menu po lewej stronie.

Dodatkowe komponenty do akcji
Sekwencja ta zostanie wykonana zawsze, jedna po drugiej, jako odpowiedź na konkretne zdarzenie ze strony użytkownika.
Wśród dostępnych tam akcji jest także wysłanie pliku graficznego, audio, wideo, czy interaktywnej karty produktu ze zdjęciami i przyciskami.
W naszym przypadku możemy skonfigurować prostą odpowiedź na wiadomość użytkownika, co samo w sobie będzie już całkiem wartościowym procesem.
Wygląda to następująco:

Finalny proces – prosty, ale kompletny.
Tak przygotowany proces – choć bardzo prosty – jest kompletny i pozwala zareagować na konkretną, wysłaną przez użytkownika odpowiedź na naszą relację.
Modyfikując wyzwalacz, możemy ustawić także reakcję na komentarz pod postem, czy rolką, a rozbudowując proces w prawo, możemy zbudować nawet bardzo złożony scenariusz automatycznej rozmowy.
Jeśli na przykład dodamy do nasze wiadomości więcej przycisków, to każdy z nich będziemy mogli w dalszych krokach połączyć z kolejnymi akcjami w naszym procesie oddzielnie.
👷 Testujemy
Zanim zaczniemy publicznie korzystać z naszej automatyzacji, warto ją jeszcze przetestować. Mamy tutaj dwie możliwości.
Po pierwsze, możemy po prostu kliknąć przycisk „Preview” w prawym, górnym rogu. Zobaczymy makietę komunikatora i będziemy mogli sprawdzić, jak zachowuje się przygotowany przez nas proces.

Okno podglądu interakcji.
Biorąc jednak pod uwagę, że przygotowany przez nas mechanizm jest dosyć prosty, nie będziemy w tym miejscu mieli za wiele do zobaczenia.
Drugim sposobem, który możemy wykorzystać, jest kliknięcie strzałki przy tym przycisku i wybranie opcji „In Instagram”.

Wybór sposobu testowania.
Gdy wtedy klikniemy przycisk Preview, ManyChat wygeneruje dla nas specjalny kod kod.
Korzystając z innego konta na Instagramie, wysyłamy ten kod na konto, na którym skonfigurowaliśmy automatyzację. Po jego wysłaniu ManyChat zareaguje tak, jak gdyby użytkownik wykonał zdefiniowaną przez nas w wyzwalaczu akcję.

Instrukcja prowadzenia testów na Instagramie.
Po przeprowadzeniu testu, gdy będziemy gotowi, klikamy przycisk „Set live”, a nasza automatyzacja od tego czasu będzie działać.
Po finalnym uruchomieniu naszego procesu zawsze warto przetestować go także w rzeczywistym działaniu, a przez pierwsze chwile mieć oko na podejmowane przez użytkowników interakcje. Pozwoli to uniknąć błędów i upewnić się, czy wszystko działa zgodnie z oczekiwaniami.
✅ Podsumowanie
Na tym prostym procesie dzisiaj zakończymy.
Masz w ręku wszystkie narzędzia, które pozwolą Ci utworzyć proces automatycznej komunikacji, oferować prostą mechanikę „napisz słowo, żeby otrzymać link”.
Jeśli spędzisz więcej czasu w kreatorze automatyzacji, to z pewnością znajdziesz sposób na rozbudowanie tego procesu i utworzenie bardziej zaawansowanego scenariusza rozmowy – daj znać, jeśli chcesz zobaczyć materiał na ten temat w przyszłości.
Chętnie poznam też Twoje przypadki użycia tego narzędzia – jeśli korzystasz z ManyChat lub zamierzasz zacząć, to daj znać w komentarzu.
A jeśli po lekturze tego materiału masz jakieś pytania lub potrzebujesz pomocy – komentarze również w tym przypadku czekają na Ciebie :)
Reply