🎨 Zbiorcze generowanie grafik w Canva

Jak wygenerować w Canva 100 grafik, które będą miały ten sam projekt, ale różne dane wewnątrz? Poznaj funkcję generowania zbiorczego i zaoszczędź godziny pracy.

Wersja audio została wygenerowana przez SI.

Funkcja zbiorczego generowania grafik w Canva może zaoszczędzić Ci wiele godzin pracy, szczególnie gdy prowadzisz kampanie marketingowe, organizujesz wydarzenia lub potrzebujesz serii spójnych wizualnie materiałów.

Ta mało znana funkcja pozwala w kilka minut wygenerować dziesiątki lub setki spersonalizowanych grafik, zachowując pełną kontrolę nad ich wyglądem. Jeśli tworzysz powtarzalne kreacje graficzne, to taka automatyzacja ich tworzenia może całkowicie zmienić Twój sposób pracy, jednocześnie nie narażając Cię na utratę kreatywnej kontroli.

Będzie to szczególnie przydatne do tworzenia takich materiałów jak:

  • Imienne zaproszenia na wydarzenie;

  • Seria grafik z zebranymi cytatami;

  • Zbiór różnych formatów grafik z tymi samymi treściami;

  • Personalizowane certyfikaty dla uczestników szkolenia;

  • Wizytówki dla całego zespołu;

Przejdziemy dziś krok po kroku przez funkcję zbiorczego tworzenia i podpowiem, na co szczególnie warto zwrócić uwagę w całym procesie.

Zbiorowe generowanie jest dostępne dla płatnych użytkowników Canva (Pro, Teams, dla Szkół, dla organizacji non profit).

🖼️ Przygotowanie projektu

Pracę zaczniemy od przygotowania lub wybrania projektu, którego będziemy chcieli użyć, jako szablonu.

Ważne, żeby był to projekt w jego docelowym kształcie, z wypełnionymi tekstami i danymi — tylko wtedy będziemy w stanie zwizualizować sobie, jak będzie wyglądał finalny efekt, dopasujemy fonty i umiejscowienie poszczególnych elementów.

Jeśli masz już jakiś projekt, to warto w tym miejscu utworzyć jego kopię i na niej pracować. Unikniesz tym sposobem uszkodzenia pliku źródłowego, gdyby wprowadzone zmiany nie były dla Ciebie satysfakcjonujące.

Następnie, aby rozpocząć konfigurację tworzenia zbiorczego w tym projekcie, znajdujemy w lewym menu "Aplikacje" i znajdujemy tę nazwaną "Tworzenie zbiorcze".

🗃️ Dane wejściowe

Drugim krokiem będzie przygotowanie arkusza z danymi.

Masz tutaj do dyspozycji kilka możliwości:

  1. Możesz przygotować dokument XLSX (Microsoft Excel);

  2. Możesz użyć dokumentu CSV;

  3. Możesz stworzyć arkusz w Canva;

  4. Możesz wprowadzić dane ręcznie;

Którą opcję wybrać?

Jeśli Twoje dane będą tylko tekstowe, skorzystaj z przygotowanego dokumentu lub wbudowanych do Canvy arkuszy.

Jeśli zależy Ci na tym, aby wśród danych umieścić też grafiki, które będą wykorzystywane w docelowym projekcie, to przygotuj najpierw dane tekstowe w zewnętrznym arkuszu, a później skopiuj je do ekranu wprowadzania ręcznego, a następnie kliknij przycisk "Dodaj obraz" i utworzonej kolumnie dodaj zdjęcia.

Tabela z danymi.

Canva daje też obecnie możliwość skorzystania z dodatkowych źródeł danych, takich jak Google Analytics, HubSpot (CRM), czy Statista, aby wstawiać do projektu dynamiczne wykresy. To jednak wykracza poza zbiorcze generowanie grafik, więc na tym etapie pominiemy.

Gdy masz już gotowe dane, potwierdzasz ich wybór i przechodzisz do kolejnego kroku, w którym będziesz łączyć przesłane dane z elementami projektu.

💽 Łączenie danych z treściami

W kolejnym kroku musimy połączyć kolumny z naszego arkusza z elementami projektu, w które będą wstawiane ich wartości.

Zaznaczamy w tym celu wybrany element (tekst lub obrazek) w projekcie i w górnej belce menu odnajdujemy przycisk "Połącz dane". Następnie wybieramy nazwę kolumny, którą chcemy połączyć z danym elementem.

Łączenie danych z projektem.

Finalnie nasz projekt powinien zawierać oznaczenia, wskazujące która kolumna jest połączona z którym elementem projektu.

Projekt z połączonymi danymi.

Możemy także wykonać połączenie na wszystkich innych stronach, znajdujących się w naszym projekcie (jeśli mamy ich kilka).

Zanim przejdziemy dalej, warto rzucić okiem na ustawienia generowania, które znajdziemy, klikając przycisk "Opcje zaawansowane", na dole panelu bocznego.

⚙️ Ustawienia generowania

W opcjach zaawansowanych możemy określić, jaki ma być format wyjściowy naszego generowania.

Jeśli w polu "Dane wyjściowe" wybierzemy "Wiele stron w 1 projekcie", wynikowy plik będzie jeden, a wszystkie strony naszego projektu będą w nim powielone odpowiednią liczbę razy.

Wybór "Liczba indywidualnych projektów: X" spowoduje utworzenie tylu plików, ile wierszy jest w naszym arkuszu, a każdy będzie miał tyle samo stron.

Wybór pomiędzy tymi dwiema opcjami zależy od Twoich potrzeb. Jeśli wynikowy plik chcesz wygenerować do druku (bo są to np. zaproszenia), to warto wszystkie umieścić w jednym pliku - ułatwi to przygotowanie do druku i oszczędzi czas.

Jeśli z kolei chcesz wygenerować indywidualne projekty, lepszą opcją będzie generowanie do pojedynczych plików.

Wybierając drugą opcję, warto również wskazać katalog, w którym mają znaleźć się wynikowe pliki (może ich być dużo), a także wskazać nazwę plików wynikowych, wybierając jedną z kolumn w przygotowanym arkuszu danych.

🌱 Generowanie

Po ustawieniu opcji klikamy dalej i możemy wybrać, które wiersze z naszego arkusza mają zostać wygenerowane.

Gdy już to zrobimy, klikamy przycisk generowania, a Canva zajmie się przygotowaniem naszych projektów.

Wybór danych do wygenerowania.

Po generowaniu zobaczymy potwierdzenie i możliwość otworzenia folderu docelowego.

✳️ Na co jeszcze warto zwrócić uwagę?

Wiele formatów w jednym projekcie

Canva pozwala obecnie dodawać strony o różnych wymiarach (np. post na Instagram, baner na Facebook) w ramach jednego projektu.

Jeśli więc potrzebujesz tworzyć zestawy grafik, wystarczy, że utworzysz jeden projekt i dodasz do niego kolejne strony z różnymi wymiarami.

Możesz śmiało tworzyć zbiorowo projekty na bazie takich różnowymiarowych plików.

Przykład

Na potrzeby tego newslettera tworzę do każdego wydania: obrazy nagłówkowe i posty promocyjne do social media. Wszystkie te formaty posiadają te same treści, tylko ułożone w inny sposób. Do tej pory musiałem tworzyć oddzielne pliki w Canva i każdy z nich dostosowywać, przełączając się pomiędzy nimi. Obecnie mam jeden plik dla każdego wydania, z różnymi formatami.

Wyrównania i ograniczenia wielkości

Tworząc projekt, zadbaj o odpowiednie wymiary, pozycję i parametry pól tekstowych.

Teksty w różnych wersjach grafik będą się z pewnością różnić, a odpowiednie dobranie parametrów pozwoli Ci uniknąć nachodzenia tekstu na siebie, czy wyskakiwania tekstu poza oczekiwany obszar.

Ograniczysz dzięki temu liczbę poprawek do wykonania w finalnych projektach.

Edycja gotowych grafik

Wszystkie wygenerowane projekty są oddzielne i indywidualne, a Ty możesz je śmiało dostosowywać — nie wpłynie to na resztę projektu.

Jeśli więc w jakimś przypadku zdjęcie wymaga przesunięcia, a tekst — dodatkowych wcięć, czy odstępów, możesz śmiało nanosić takie zmiany na poszczególnych projektach.

💬 Podsumowanie

Generowanie zbiorcze w Canva to ciekawy kompromis pomiędzy tworzeniem nowych projektów na życzenie a chęcią usprawnienia sobie procesu twórczego.

Możesz dzięki niemu oszczędzić czas, zapewnić sobie spójność wizualną, a dzięki elastyczności późniejszej edycji łatwo będzie Ci dopracować finalne grafiki.

Wypróbuj tę funkcję przy najbliższym projekcie wymagającym wielu podobnych grafik — zaoszczędzony czas możesz przeznaczyć na bardziej kreatywne i strategiczne działania w Twojej codziennej pracy.

Reply

or to participate.