- z technicznego na nasze
- Posts
- 💬 Funkcja kanwy w ChatGPT. Jak jej używać?
💬 Funkcja kanwy w ChatGPT. Jak jej używać?
Rozmowa z ChatGPT w formie czatu jest dosyć intuicyjna. Gdy jednak wspólnie z nim chcemy stworzyć jakąś treść tekstową – bywa uciążliwa. Jest jednak nowa funkcja, która znacznie to ułatwia. Zobacz, jak pracować z kanwą w ChatGPT.

Wersja audio została wygenerowana przez SI.
Powoli przyzwyczailiśmy się już do tego, że rozmowa ze Sztuczną Inteligencją ma formę czatu, w którym każda kolejna wiadomość jest generowana zupełnie od początku.
Ma to swoje plusy, bo wygląda całkiem naturalnie i jeśli rzeczywiście interesuje nas rozmowa, wymiana zdań, czy burza mózgów, to taka forma jest w porządku.
Problem pojawia się wtedy, gdy naszym celem jest stworzenie konkretnego efektu – na przykład artykułu na bloga, wiadomości e-mail, czy posta do sieci społecznościowej.
W każdym takim przypadku, gdy interesuje nas konkretny efekt, iterowanie z asystentem SI w formie czatu może być uciążliwe. Nie możemy łatwo wprowadzać własnoręcznych zmian, trudno jest śledzić zmiany wprowadzone przez asystenta pomiędzy wersjami.
A gdyby tak można było pracować z asystentem SI trochę tak, jak ze współpracownikami, we wspólnym dokumencie tekstowym? Gdzie każdy może sugerować zmiany, dodawać komentarze i wziąć równy udział w tworzeniu dokumentu?
No cóż… poznaj funkcję „kanwy”.
Funkcja kanwy jest dostępna dla wszystkich, niezależnie od tego, czy masz pakiet płatny w ChatGPT, czy korzystasz z wersji darmowej. Jeśli jednak korzystasz z wersji darmowej, możesz korzystać z kanwy do wyczerpania limitu GPT-4o. Słabszy model nie współpracuje z tą funkcją.
📄 Rozmowa z ChatGPT, a praca z kanwą
Zwykła rozmowa z asystentem SI ma zwykle formę liniową. Krok po kroku wymieniamy wiadomości, otrzymując każdorazowo, wygenerowaną od podstaw odpowiedź.
Nawet jeśli naszym celem jest przygotowanie konkretnego efektu, czat przy każdej zmianie będzie wysyłał nam jego pełną treść i przykładowo porównanie zmian będzie dosyć trudne.
Nie będziemy też w stanie edytować treści we własnym zakresie – no, chyba że skopiujemy ją sobie do okna czatu, wprowadzimy modyfikację i – również w całości – wyślemy asystentowi.
Klasyczna rozmowa wygląda więc następująco:

Przepływ pracy nad dokumentem w formie czatu.
Funkcja kanwy zmienia to zachowanie.
W tym przypadku do liniowej rozmowy dołącza od razu konkretny efekt – przedmiot naszej wspólnej pracy z asystentem – i to na jego bazie pracujemy.
Wygląda to bardziej w ten sposób:

Przepływ pracy nad dokumentem w rozmowie z funkcją kanwy.
W tego typu współpracy tworzona treść jest załącznikiem do naszej rozmowy, możemy sami wprowadzać w niej zmiany na bieżąco i łatwo porównywać kolejne wersje.
Asystent z kolei może wprowadzać w niej zmiany całościowo, edytować poszczególne fragmenty lub sugerować nam zmiany do wprowadzenia, zaznaczając zmieniane fragmenty i informując, dlaczego chce je zmienić.

Widok kanwy w ChatGPT.
Zobacz, jak z niej korzystać.
🌌Zaczynamy pracę z kanwą
Pracę z kanwą możemy rozpocząć na dwa sposoby, zależnie od tego, czy mamy już naszą wersję dokumentu, na którym chcemy pracować, czy zaczynamy całkowicie od zera.
W pierwszym przypadku (gdy już coś mamy), możemy wkleić to w oknie czatu i kliknąć ikonę ze strzałkami, znajdującą się w polu roboczym.

Otworzenie kanwy dla naszego tekstu wejściowego.
Spowoduje to natychmiastowe otworzenie nowego widoku.
Jeśli z kolei zaczynamy od zera, możemy poprosić asystenta w poleceniu, aby pracował na kanwie lub możemy wybrać kanwę z podręcznego menu narzędzi.

Zasugerowanie otworzenia widoku kanwy przed rozpoczęciem rozmowy.
Gdy nasza rozmowa zostanie poprawnie rozpoczęta w tym trybie, zobaczymy, że interfejs czatu zamieni się w taki, w którym czat jest po lewej stronie, a centralny punkt ekranu stanowi nasz dokument.
Będzie to wyglądało mniej więcej tak:

Podstawowy widok kanwy.
🤝 Współpraca z asystentem
Będąc w trybie kanwy, mamy do dyspozycji kilka rodzajów współpracy z asystentem.
Przede wszystkim, klasycznie, możemy prosić go o wprowadzanie zmian, korzystając z interfejsu czatu po lewej stronie.
Jeśli poprosimy asystenta o edycję dokumentu, to wprowadzi on od razu zmiany bezpośrednio w naszym dokumencie. Będzie temu towarzyszyć całkiem przyjazna animacja, która pokazuje krok po kroku, jak zmienia się nasz dokument.

Animacja edycji tekstu przez asystenta.
Możemy też poprosić asystenta o analizę dokumentu i zasugerowanie zmian. W takim przypadku ChatGPT podkreśli dla nas te fragmenty tekstu, które według niego wymagają poprawy, a my te poprawki będziemy mogli zaakceptować lub odrzucić – dokładnie tak, jak dzieje się to w trybie sugerowania np. w Dokumentach Google.

Lista sugestii zmian do wprowadzenia.
Akceptacja zmian spowoduje, że zobaczymy, jak asystent zmienia konkretny fragment naszego tekstu.

Wprowadzanie sugestii.
W dowolnym momencie możemy też zaznaczyć wybrane słowo, zdanie, paragraf, czy inny fragment tekstu i zobaczymy wtedy menu kontekstowe, które pozwala zapytać lub wyedytować konkretny fragment tekstu.
Możemy na przykład poprosić asystenta o napisanie konkretnego fragmentu innym stylem, wykonania korekty gramatycznej, czy rozwinięcia wybranego punktu.

Wskazanie fragmentu do poprawy.
No i w końcu – obszar roboczy jest w pełni edytowalny także przez nas. Możemy więc śmiało wprowadzać zmiany w dokumencie tak, jak nam się podoba.
⬅️ Historia zmian
W prawym, górnym rogu naszego obszaru roboczego, widzimy też cztery ikony.

Ikony do sterowania historią zmian.
Pozwalają one (od lewej):
Zobaczyć, co zmieniło się w dokumencie względem ostatniej wersji;
Wracać do poprzednich wersji;
Przywracać kolejne wersje;
Kopiować treść dokumentu;
Dzięki temu możemy przywracać wszystkie wersje wstecz i podglądać, jakie zmiany były wprowadzane w kolejnych iteracjach.

Podgląd zmian w dokumencie.
Będą tutaj widoczne zarówno zmiany wprowadzone przez nas, jak i te, które wprowadził dla nas asystent.
🔮 Gotowe modyfikatory
OpenAI zadbało również o szybki dostęp do najbardziej popularnych sposobów modyfikacji dokumentów, do których do tej pory wykorzystywany był ChatGPT.
W prawym, dolnym rogu obszaru roboczego, możemy zobaczyć ikonę ołówka, która dostarcza nam dodatkowe opcje – idąc od góry:
Dodawanie emoji – gdzie możemy wybrać, jak bardzo nasz tekst ma być nimi napakowany;
Ogólna korekta – gdy na przykład wprowadzimy zmiany manualnie i chcemy, aby asystent uspójnił cały dokument;
Zmiana stylu wypowiedzi – gdzie wybieramy suwakiem docelowy poziom złożoności tekstu (od akademickiego aż po tekst dla dzieci);
Dopasowanie długości – gdzie możemy poprosić o skrócenie lub wydłużenie tekstu;
Wybranie którejkolwiek z tych opcji wpływa na cały nasz tekst i edytuje go tak, aby spełniał przedstawione założenia.
Zobacz porównanie tej samej treści na poziomie akademickim i przedszkolnym:
Akademicki:

Styl akademicki.
Przedszkolny:

Styl przedszkolny.
❓Nad czym można tak pracować?
Praca z funkcją kanwy daje możliwość tworzenia i edycji dowolnego rodzaju tekstów i kodu programistycznego.
W tym drugim przypadku, jeśli kod będzie w języku Python, otrzymasz możliwość jego zdalnego uruchamiania bezpośrednio w ChatGPT i będziesz mieć podgląd na efekty jego działania.
Pomijając jednak kwestie programowania, funkcja kanwy w ChatGPT nada się między innymi do:
Tworzenia i edycji artykułów blogowych 2. Pisania i dopracowywania tekstów marketingowych 3. Redagowania wiadomości email i komunikacji biznesowej 4. Przygotowywania dokumentacji i raportów 5. Tworzenia postów do mediów społecznościowych 6. Pisania i edycji CV oraz listów motywacyjnych 7. Opracowywania materiałów edukacyjnych 8. Tworzenia prezentacji i spisów treści 9. Korekty i edycji istniejących tekstów 10. Tłumaczenia i lokalizacji treści
Warto w tym wszystkim mieć z tyłu głowy, aby korzystać z ChatGPT rozsądnie i w sposób dla nas rozwojowy, a nie tak, aby asystent we wszystkim nas wyręczał. Posłuchasz o tym więcej w tym odcinku podcastu.
Co więcej, jeśli korzystasz z pakietu płatnego i masz dostęp do tworzenia własnych GPTs, możesz dodać do nich funkcję pracy na kanwie.
💬 Podsumowanie
Funkcja kanwy zmienia sposób, w jaki można współpracować z asystentem SI przy tworzeniu treści.
Otrzymujemy w niej do dyspozycji coś więcej, niż klasyczną rozmowę – mamy przestrzeń do wspólnej pracy kreatywnej nad tekstami i możemy wprowadzać zmiany w czasie rzeczywistym, śledzić historię modyfikacji, korzystać z gotowych modyfikatorów stylu, formy i długości, czy otrzymywać konkretne sugestie zmian, osadzone w ramach naszego dokumentu.
W innych asystentach SI istnieją podobne rozwiązania (np. Claude Artifacts) i jeśli jesteś ciekawy/a, w jakich przypadkach one mogą się sprawdzić, to daj znać – poruszymy ten temat w przyszłych wydaniach.
Reply